Investeringen

Effect van lopende investeringen begroting 2024

In deze eerste bestuursrapportage is de staat van de lopende investeringen geactualiseerd. Hieronder volgt een opsomming van de onderdelen die meegenomen zijn in deze actualisatie:

  1. De aangepaste planning jaar van afronding lopende investeringen 2023 en investeringsplan 2024;
  2. Diverse kleine verschillen (boekwaarde) die betrekking hebben op de afgesloten investeringskredieten in de jaarrekening 2023;   
  3. Voorstel voor een nieuw krediet en verhoging van bestaand krediet die verder in de tekst worden toegelicht;
  4. Het rente-effect op de producten riolering en afval. Een afwijking op deze producten wordt verrekend met de voorzieningen en betekent een voordeel of een nadeel op product rente binnen de exploitatiebegroting;
  5. De correctie van de stelpost vrijval kapitaallasten 2024 t/m 2027. Vooruitlopend op deze actualisatie is in de begroting 2024 een voordeel verwerkt dat nu wordt gecorrigeerd.   

Bovenstaande actualisatie leidt na de correctie van de stelpost kapitaallasten tot een nadeel van 63 duizend euro in 2024. In 2025 en verder levert de actualisatie een voordeel op in de exploitatie. De specificatie van de financiële effecten is in onderstaande tabel opgenomen.

Toelichting op de financiële afwijkingen investeringskredieten

Actualisatie planning en kleine verschillen

In 2024 is het voordeel op de actualisatie van de planning van de lopende investeringen tot en met 2024 €264.000 dat oploopt naar €540.000 in 2025. Vanaf 2026 en verder wordt het voordeel kleiner. De piek in 2025 wordt mede veroorzaakt door het uitstellen van de beschikbaar gestelde kredieten uit het meerjareninvesterinsplan jaarschijf 2024. Met name de wijziging van de planning van de grote infrastructurele kredieten en kredieten met een korte afschrijftermijn veroorzaken deze afwijkingen. De diverse kleine verschillen hebben betrekking op boekwaardeverschillen van afgesloten kredieten in de jaarrekening 2023.

Nieuwe investeringskredieten

Zeef Begraafplaatsen: €35.000 (lasten)
In de afgelopen jaren heeft het zeven van de grond bij grafruimingen een aantal maal geleid tot klachten van nabestaanden. Ondanks dat het proces zorgvuldig gebeurd wordt er met de gebruikte handmatige zeef, minder “fijn” gezeefd.  Dit kan ertoe lijden dat er bij regenachtig weer delen van de grovere botresten weer zichtbaar worden. De aangedreven zeef die voorgesteld wordt, is een elektrisch aangedreven “stille” zeef, die veel fijner kan zeven, waardoor de kans op herhaling van deze klachten wordt geminimaliseerd. Benodigde investering is € 35.000,-. De jaarlijkse lasten van deze investering zijn circa €4.000.

Vervangende nieuwbouw de Hoogstraat school op AZC terrein in Leersum: €1.462.885 (lasten) en €1.462.885 (baten)
De gemeente heeft in 2023 voor vernieuwing van de huisvesting van deze AZC school een subsidie via de onderwijshuisvestingsbudgetten asielzoekers (OHBA) aangevraagd en ontvangen (zie ook raadsinformatiebrief 954 van 28 februari 2024). De OHBA beschikking is opgebouwd uit diverse onderdelen. Het college heeft besloten om de volledige beschikking als investeringsvolume te beschouwen voor de vernieuwing van de AZC-school. Via deze rapportage wordt u als raad gevraagd het investeringskrediet beschikbaar te stellen dat gelijk is aan het bedrag van de toegekende OHBA-beschikking. Doordat de financiële dekking bestaat uit de OHBA-beschikking zijn er geen structurele kapitaallasten voor de begroting. Omdat het leerlingaantal waarop de beschikking is gebaseerd inmiddels is toegenomen, heeft de gemeente in 2024 een aanvullende aanvraag op de OHBA-beschikking gedaan. Als dit bedrag wordt toegekend vragen wij u om dit bedrag één op één toe te voegen aan het krediet. Deze investering heeft geen effect op de begroting.

Aanpassing investeringskrediet

Doorfietsroute Veenendaal / Utrecht Science Park: €696.000 (lasten) en €196.000 (baten)
Het projectgebied van de DoorFietsRoute Veenendaal – USP (hierna DFR) binnen de gemeentegrenzen van de UH is opgedeeld in 5 deelprojecten. De geraamde bedragen die nodig zijn voor de realisatie van de DFR zijn bij de voorbereiding van de SOK (Samenwerkingsovereenkomst) gebaseerd op aannames. Tijdens de voorbereiding van het definitief ontwerp is gebleken dat deze aannames onjuist zijn en zorgen voor kostenverhogende omstandigheden. Daarnaast zijn de kosten uit 2022 niet marktconform volgens de nu geldende tarieven. Dat blijkt mede uit de offertes voor de deelprojecten van de uitvoerende aannemer.
Gevolg is dat een tekort is ontstaan op het project. Zoals afgesproken in de samenwerkingsovereenkomst betaalt de provincie Utrecht 65% van deze kosten en de gemeente UH 35%. Dit resulteert in een verhoging van het krediet van in totaal € 696.000, waarvan € 196.000 gedekt wordt uit een specifieke uitkering van het Rijk. De jaarlijkse lasten van deze aanpassing worden circa €10.000.  

Budget neutrale aanpassingen

Installaties sporthal Steinheim: €29.900 (lasten) en 29.900 (baten)
Door het Rijk is in 2023 een subsidie duurzaam maatschappelijk vastgoed van €29.904 toegekend voor de installatie van warmtepompen in sporthal Steinheim. Deze aanpassing heeft geen effect op de begroting.

Ontwikkelingen

Audiovisuele Middelen raadszaal Cultuurhuis Pléiade
De audiovisuele installatie van de Raadzaal bleek niet betrouwbaar. Er zijn veel problemen met de stabiliteit en de kwaliteit. De gemeente heeft een onderzoeksbureau verzocht een onderzoek te doen naar de oorzaak. Zodra wij meer weten over het investeringsbedrag, dan zullen wij u hierover  informeren.

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2024 16:27:41 met de export van 05/29/2024 16:23:43